منبع انبساط دیزل ژنراتورچیست؟ و چه کاربردی دارد

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

منبع انبساط دیزل ژنراتور، یک منبع پلاستیکی شفاف است که مایع داخل آن کاملا دیده می شود این قطعه موردی است که بر قیمت دیزل ژنراتور ها تاثیر بسیاری دارد. داخل منبع از مایع خنک کننده پر میشود و سطح داخل مخزن با این علامت ها مشخص شده است.  MAX  و MIN   GOLD وHOT
هنگامیکه سطح مایع منبع انبساط دیزل ژنراتور پایین باشد، سنسوری که در منبع انبساط تأبیه شده اجازه کارکردن به دستگاه دیزل ژنراتور را نمی دهد و برای حفاظت بیشتر، دیزل ژنراتور را خاموش می کند.  

وظیفه سیستم خنک کننده یا منبع آب چیست؟

وظیفه اصلی سیستم خنک کننده دستگاه دیزل ژنراتور، دفع انرژی آزاد شده حرارتی از انرژی بدست آمده از سوختن گازوئیل است که اگر این انرژی دفع نشود باعث ذوب شدن قطعات داخل موتور می شود.

از طرفی این دمای ذوب بالا، باعث از بین رفتن لایه های روغن روی قطعات و منجر به سوختن آنها می شود که وظیفه سیستم خنک کننده جذب این گرما و انتقال آن به محیط است و از این طریق حفظ و نگهداری دستگاه دیزل ژنراتور را به عهده دارد. بنابراین در حفظ و نگهداری سیستم خنک کننده باید دقت کرد.

همچنین سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتورها و موتور برق، با عملکرد خود سبب افزایش عمر دستگاه و افزایش راندمان صحیح و کارایی درست و به موقع می شود. که این سیستم ها با دو سبک حلقه باز و حلقه بسته کار می کنند.

کولر دیزل ژنراتور
کولر و خنک کننده دیزل ژنراتور

اصول کار سیستم خنک کننده چگونه است؟

هنگامی که دیزل ژنراتور شروع به کار میکند، انرژی حرارتی که توسط سوخت گازوئیل تولید می شود باعث بالاتر رفتن دمای ذوب می شود که این امر موجب ذوب شدن قطعه های درونی دیزل ژنراتور می شود.

 بنابراین برای دفع این دمای بالای ذوب به سیستم خنک کننده نیاز داریم که سیستم خنک کننده، محلول مایع درون خود را که ترکیبی از آب رادیاتور و ضد یخ است را توسط لوله کف رادیاتور به پمپ آب می ریزد و پمپ هم با نیرویی که از تسمه و پولی می گیرد، دیزل ژنراتور را به کار می اندازد.

اصول کار سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
اصول کار سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

بنابراین محلول خنک کننده درون رادیاتور کشیده شده و به سیلندر پمپاژ می شود و آب با عبور از درون لوله های سیلندر و دور بوش ها، وارد سرسیلندر شده و با حرکت در سوپاپ ها، گرما و حرارت را جذب می کند و باعث خنک شدن موتور می شود.

مقالات مرتبط: ۰ تا ۱۰۰ آموزش نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور

قسمت های تشکیل دهنده منبع انبساط یا سیستم خنک کننده

رادیاتور: محلول خنک کننده که گرما را از سیستم گرفته وارد رادیاتور شده و رادیاتور لا جریان هوا مایع را خنک می کند.

فن رادیاتور: وقتی زیاد بالا برود فن به کار می افتد.

پمپ: فشار پمپ باعث تزریق مایع به داخل موتور و دیگر بخش ها می شود.

اینتر کولر: انتقال حرارت بین روغن و جریان هوا از طریق اینتر کولر است و این در حالی است که چند سیال با هم تماسی ندارند.

کولر روغن موتور: خنک کردن روغن موتور در اثر افزایش بیش از حد حرارت، توسط کولر انجام می شود.

اجزا کولر دیزل ژنراتور
اجزا سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

انواع سیستم خنک کننده موتور دیزل

سیستم هوا خنک: سیستم هوا خنک با گردش هوا در موتور دیزل، باعث کاهش دما می شود. در این نوع سیستم ها پمپ آب و رادیاتور وجود ندارد و وزن دستگاه کاهش می یابد ولی سر و صدای بیشتری تولید می کند.

سیستم آب خنک: سیستم آب خنک با گردش آب در داخل رادیاتور، دمای موتور را کاهش می دهد و از مزیت های این سیستم این است که به تهویه اتاقک فشرده سازی نیاز کمتری دارد زیرا گرمای زیاد به وسیله آب خنک شده و به بیرون هدایت می شود.

سؤالات متداول

هوا باعث چه مشکلاتی در سیستم خنک کننده می شود؟
اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد، واتر پمپ ، حباب ایجاد می کند که سبب آسیب پمپ و آسیب موتور می شود.

دو سبک رایج سیستم های خنک کننده را نام ببرید؟
دو سبک رایج سیستم های خنک کننده دیزل ژنراتورها عبارتند از : سیستم خنک کننده حلقه بسته و سیستم حلقه باز

ویژکی های مایع خنک کننده موتور چیست؟
خنک کننده موتور از آب مقطر و مخلوط ضد یخ اتیلن گلیکول ترکیب شده که باعث روغن کاری بلبرینگ های خنک کننده روغن می شود و موتور را از زنگ زدگی حفظ می کند. بنابراین فقط از آب نباید به عنوان خنک کننده استفاده کرد.

منبع: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *