رگولاتور ولتاژ دیزل

رگولاتور ولتاژ دیزل

رگولاتور ولتاژ دیزل ژنراتور چیست؟

AVR مخفف Automatic Voltage Regulator یا همان رگولاتور  ولتاژ دیزل ژنراتور است و قطعه ای است الکترونیکی برای تنظیم و تثبیت ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور که ولتاژ خروجی به صورت DC به سیم پیچ تحریک وصل می شود. AVR از نوسانات ولتاژ و افت ولتاژ جلوگیری می کند.

وظیفه ولتاژ رگولاتور چیست؟

رگولاتور به معنی تنظیم کردن و تنظیم کننده است که به طور کلی ولتاژ را تنظیم میکند و باعث میشه که توی خروجی، ولتاژ ثابتی داشته باشیم و هیج نوسانی نباشد تا آسیبی به المان های مدار نرسد.

ولتاژ رگولاتور ژنراتور روی آلترناتور نصب می شود و این قطعه به طور اتوماتیک ولتاژ خروجی الکتریکی ژنراتور را در پارامترهای از پیش تنظیم شده استاندارد حفظ می کند و مغمولا برای حفظ ولتاژ ثابت خروجی در همه دیزل ژنراتورها تعبیه شده است.

وظیفه رگولاتور

پایه های رگولاتور چگونه اند؟

  1. پایه اول، ورودی ولتاژ است و به منبع تغذیه که همان تثبیت نشده است متصل است.
  2. پایه دوم، پایه مشترک است و به قظب منفی منبع تغذیه متصل می شود.
  3. پایه سوم، خروجی تثبیت شده است.
پایه رگولاتور دیزل ژنراتور

انواع رگولاتور چیست؟

  • رگولاتور خروجی ثابت: خروجی آنها همیشه به یک مقدار ثابت است.
  • رگولاتور با خروجی متغیر: این رگولاتور بر اساس مدار جانبی خود، از خروجی متفاوتی برخوردار است.

آی سی ها رگولاتور ولتاژ در دو نوع ثابت و متغییر، با عملکرد ساده و مطمئن، حفاظت اتصال کوتاه، ضریب تثبیت ولتاژ مناسب و قیمت ارزان عرضه می شوند.

همچنین در مقابل اتصال کوتاه شدن خروجی یا جریان کشیدن بیش از اندازه محافظت شده اند و حجم کمی دارند.

انواع رگولاتور ها

عملکرد AVR چگونه است؟

AVR یا رگولاتور، نوعی از نیمه رساناها هستند که برای تنظیم ولتاژ طراحی شده اند. ورودی رگولاتورها یک مقدار از ولتاژ خروجی آنها بالاتر است و با توجه به نقش بسیار مهمی که در صنایع الکتریک دارد، می تواند در موارد زیادی به ما کمک کند و با وجود این قطعه به چندین منبع تغذیه نیازی نیست و این موضوع در کاهش هزینه و ساده سازی مدار نکته بسیار مهم و مثبتی است.

عملکرد رگولاتور

مزیت رگولاتورها چیست؟

  1. برای اینکه به المان های مدار آسیب نرسد تو قسمت خروجی یه ولتاژ ثابت به ما میدهد و به همین دلیل سر هر آدابتور یه رگولاتور گذاشته میشود تا اختلاف خروجی با ولتاژ گرفته شود.
  2. با گذاشتن رگولاتور سر راه المان های مختلف که با ولتاژهای مختلف کار میکنند منبع تغذیه المان ها تأمین می شود و برای تغذیه المانها به چند منبع تغذیه نیاز نداریم.

سؤالات متداول

  • قسمت فلزی بالای رگولاتور چیست؟

قسمت فلزی بالای قطعه برای افزودن گرماگیر در صورت لزوم به کار می رود که با اتصال آن بوسیله پیچ، به خنک کردن قطعه کمک می کند.

  • ولتاژ رگولاتور از کجا تغذیه می شود؟

ولتاژ رگولاتور، برق DC مورد نیاز برای اکسایتر یا سیم پیچ تحریک را بعهده دارد و از برق خروجی ژنراتور تغذیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *