۰ تا ۱۰۰ آموزش نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور

آموزش راه اندازی دیزل ژنراتور

اولین اقدام در نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور ، آماده سازی محیط مناسب است.نصب  یک دیزل ژنراتور، شرایط نصب و رعایت اصول ایمنی و کارکردی آن، تأثیری مستقیم بر میزان راندمان کاری آن دارد.

جهت تهویه هوای اتاق محل نصب ژنراتور حتما باید در جهت ورود و خروج هوا پنجره هایی تعبیه گردد.

برای داشتن یک دیزل ژنراتور خوب ، میزان بهره وری و عملکرد آن و همچنین افزایش طول عمر دیزل ژنراتور، راه اندازی صحیح و درست و همچنین نصب آن، از مهمترین موارد می باشد.

 

نحوه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور

همیشه در نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور،  به این موضوع باید توجه کرد ؛ که هوای ورودی باید از سمت ژنراتور وارد و از سمت رادیاتور موتور دیزل ، خارج شود زیرا دمای ژنراتور همیشه پایین تر از موتور دیزل است و این امر سبب می شود که هوای محیط بتواند، به راحتی گرما را از ژنراتور و موتور دیزل جذب نماید.

اگر دیزل ژنراتور به گونه ای نصب شود که تراز نباشد و هنگام کارکردن دچار لرزش شود ، لرزش های ایجادشده در عملکرد سیستم، اشکالاتی به وجود می آورد که طول عمر قطعات دیزل ژنراتور را پایین می آورد.
همچنین مکان نصب باید به گونه ای باشد که انجام کارهای سرویس و نگهداری آن به آسانی انجام شود.

راهنمای دیزل

نحوه کابل کشی دیزل ژنراتور

 

کابل کشی

برای نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور از کابل های تک رشته و چند رشته ای می توان استفاده کرد که کابل کشی با توجه به نوع و شرایط، به چندین روش صورت می گیرد: • اطراف دیوارها و ستون ها در فضای باز
• روی زمین داخل داکت باز و بسته
• در داکت های فلزی یا پلاستیکی یا سینی یا نردبان کابل
• کانال های زیرزمینی
• کابل ها بین دیزل ژنراتور، ATSو کنترل پنل ، در کوتاهترین مسیر ممکن نصب می شوند.

نقشه تابلو برق یا تابلو چنج آور دیزل ژنراتور

تابلو برق چنج آور، تابلو برقی است که می تواند بین دو ورودی برق جابه جایی ایجاد کند و خاصیت آن این است که هیچ وقت قطعی برق نداریم.

تابلوی چنج آور ) change over) یا  AMFبه اختصار ( AUTOMATIC MAINS FAILURE) کنترل کننده اکترونیکی ژنراتور اضطراری می باشد.که به منظور کنترل دیزل ژنراتور و اتصال اتوماتیک مصرف کننده به برق شهر و در زمان قطع برق شهر، اتصال برق دیزل ژنراتور به مصرف کننده استفاده می شود. تابلو برق یا چنج آور معمولا مجهز به برد plc کنترلی دیزل ژنراتور می باشد.

تابلو سیم کشی

سیم کشی ژنراتور

Lorem ipsum dolor sit amet...

سیم کشی ژنراتور

سیم کشی دیزل ژنراتور

سیم کشی استارت دیزل ژنراتور

آلترناتور با همان دینام دیزل ژنراتور، برق جریان متناوب  (AC)تولید کرده که این برق توسط دیودهای یکسوساز به جریان مستقیم تبدیل می شود سپس وارد آفتومات دینام می شود.

سیم کشی دینام دیزل ژنراتور

دیاگرام سیم کشی دینام موتو

سیم کشی استارت دیزل ژنراتور

استارت ها در انواع الکتریکی و پنوماتیکی در دو نوع ۱۲ ولت و ۲۴ ولت تعسیم بندی می شوند. این استارت ها یک محرک برای راه اندازی موتور دیزلی می باشند تا سوخت به درون موتور هدایت شود و موتور شروع به کار کند.

اگر پارت نامبر استارت مشخص نباشد یا مختص همان موتور نباشد باید پارامترهای مناسب را جایگزین کرد زیرا با بالارفتن تعداد استارت ها، دمای استارت بالا می رود و سیم پیج آن آسیب می بیند.

سیمکشی استارت دیزل

مدار استارت دیزل ژنراتور

استارت در لغت به معنای شروع و مبدأ است. یعنی با فشار دادن دکمه استارت موتور روشن شده و شروع به حرکت می کند. وظیفه استارت راه اندازی ابتدایی موتور است. قسمت های اصلی یک استارت دیزل ژنراتور شامل: بالشتک ها، آرمیجر، پوسته و در پوش ها، زغال ها، کموتورها، سونولیدها، یا اتوماتیک استارت، دنده و کلاچ یک طرفه است.

مدار استارت

دیاگرام مدار استارت

نقشه دیزل ژنراتور راه اندازی دیزل ژنراتور

تمامی دیزل ژنراتورها، دارای نقشه و طرحی هستند که این طرح و نقشه اتاقک دیزل ژنراتور و نحوه چیدمان آنها، برای کلیه کمپانی های تولید کننده دیزل ژنراتور، معتبر و قابل اجرا است.
همچنین در این گونه چیدمان، نصب دریچه های ورودی و خروجی هوا، لوله کشی و عایق بندی اگزوز در درون اتاقک و ایزولاسیون هوای ورودی و خروجی از نکات مهم و حائز اهمیت است.

اتاقک دستگاه دیزل

دفترچه راهنمای دیزل ژنراتور

همیشه باید دفترچه ها و اسنادی که به همراه دستگاه از فروشنده می گیرید به دقت مطالعه شود. در دفترچه راهنمای هر دیزل ژنراتور، میزان حجم هوای مورد نیاز برای احتراق ذکر شده، که همیشه این مقدار باید بالاتر فرض شود تا فضای تنفسی برای دستگاه هم لحاظ شده باشد.

کتاب راهنمای دیزل ژنراتور برای آموزش دیزل های تخصصی و دانستنن همه نکاتی که باید بعد از خرید دیزل ژنراتور، به آن توجه کرد نوشته شده است.

و همچنین برای رفع نیازهای آموزشی، شرکت های وارد کننده با به کارگیری مهندسین و متخصصین برجسته ، اقدام به انتشار کتاب راهنما نموده اند.

این کتاب های راهنما به صورت آنلاین نیز موجود است و با دانلود و مطالعه آنها، خریدار دیزل ژنراتور می تواند به طور کامل با نحوه کارکرد یک دیزل ژنراتور، اجزای اصلی و همچنین سرویس و نگهداری ژنراتور ها آشنا شود.

دفترچه راهنما دیزل

سؤالات متداول

فونداسیون چیست؟

برای تراز کردن محل استقرار دیزل ژنراتور ها، لازم است که فونداسیون اجرا شود و برای کاهش لرزش های ایجاد شده توسط موتور دیزلی به کل سیستم باید لرزه گیرهای زیر شاسی به کف فونداسیون بولت کرد.

 جهت ساخت فونداسیون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • فونداسیون، محکم و کاملا خشک شده باشد بعد دستگاه را نصب کنیم.
  • سطح فونداسیون کاملا صاف و مسطح باشد.
  • سیستم خنک کنندگی به صورت جداگانه نصب شود در دستگاههای با قدرت بالا.
  • فونداسیون دستگاه، از فونداسیون سازه اتاقک جداگانه طراحی شود.

 تمیز کردن سیستم خنک کننده یا رادیاتور به چه صورت است ؟

ابتدا باید سیستم خنک کننده را خالی کرد و با شیلنگ آب داخل آن را تمیز کرد تا رسوبات و آلودگی ها همراه آب ، از شیر تخلیه شود.در نهایت سیستم خنک کننده را با مخلوطی از آب خالص و ۱۵ الی ۲۰درصد ضد یخ ، پر کرده و اجازه دهیم موتور یک تا دو روز  با این مواد کار کند و پس از آن سیستم را به سرعت تخلیه کرده و مجددا آن را با آب گرم و تمیز کاملا شستشو دهیم به طوری که آب تمیز از شیر تخلیه خارج شود.

 بهترین شرایط آب و هوایی برای نصب  و راه اندازی دیزل ژنراتور چه شرایطی است ؟

هوای باز با جریان هوای آزاد، بهترین شرایط برای نصب و راه اندازی  دیزل ژنراتور می باشد تا سیستم داغ نکند و از توان موتور کاسته نشود.

2 دیدگاه برای “۰ تا ۱۰۰ آموزش نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور

  1. محمد گفته:

    سلام ما یه دیزل ژنراتور داریم که تابلوی آن مربوط به شرکت فارس دیزل هست و احتیاج به نقشه ی برقی تابلو را داریم چطور ممکنه برام ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *