دیزل ژنراتور خانگی یا موتور برق خانگی | نکات مهم برای خرید

موتور برق

دیزل ژنراتور برق خانگی یا همان موتوربرق ، یک مولد برق پر مصرف است، که برای مصارف خانگی و فروشگاههای کوچک بیشترین کاربرد را دارد. موتور برق های کم صدا ( بی صدا خانگی ) یا موتور برق های کوچک، دارای تنوع های مختلفی در بازار، هم از نظر جنس و هم از نظر نوع سوخت هستند. فراوانترین آن ها، موتور برق های خانگی یا دیزل ژنراتور خانگی، بنزینی است و سپس موتور برق دیزلی یا گازوئیلی، جزء بیشترین تقاضا می باشد.

آشنایی با انواع ژنراتور برق خانگی یا موتور برق خانگی

ژنراتور برق های خانگی با در نظر گرفتن قدرت خروجی آنها انواع مختلفی دارند که ار جمله:

  • ژنراتورهای کوچک قابل حمل
  • زنراتورهای بزرگ قابل حمل
  • ژنراتور بزرگ ثابت

که موتورهای این موتور برق ها از نوع تک سیلندر ، دو یا چند سیلندر هستند که میزان توان خروجی آنها را تغییر می دهد.

اجزای تشکیل دهنده موتور برق

موتور: اصلی ترین قسمت یک موتور برق ، موتور آن است که در آن انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل می گردد و هر چه توان آن بالاتر باشد میزان تولید برق ، بیشتر است.

سیستم سوخت: وظیفه سوخت رسانی را دارد .

آلترناتور: تأمین انرژی اکتریکی وظیفه این قسمت است.

پانل برق: این قطعه از موتور برق ، کنترل و محافظت از موتور و ژنراتور و همچنین تجهیزات خروجی برق را به عهده دارد.

روغن: کارکردن طولانی مدت دستگاه موتور برق باعث سائیدگی دستگاه می شود که با روغن کاری سیستم این مشکل کمتر می شود.

نحوه استفاده از موتور برق خانگی

مهمترین کار بعد از خرید موتور برق ، خواندن کاتالوگ و دفترچه راهنمای آن است و بدانیم که از چه نوع سوخت و روغنی استفاده کنیم که آن را از گارانتی خارج نکند. و اگر قرار است برای مدتی از آن استفاده نکنیم باید ظبق دستور العمل شرکت عمل کنیم.

از موتور برق در فضای بسته استفاده نکنیم : زیرا مونواکسبد کربن در اگزوز موتور برق در محیط سربسته ظرف چند دقیقه منجر به کشندگی می شود.

مکان نصب: در هنگام استفاده از دستگاه ، باید چندین متر دورتر از محیط خانه یا محل استفاده باشد چرا که دود موتور برق به داخل نفوذ کرده که باعث آلودکی می شود.

شرایط آب و هوایی: موتور برق باید جایی نصب شود که از بارش های برف و باران در امان باشد زیرا ترکیب آب و برق می تواند بسیار خطرناک باشد.

از تغذیه برگشتی جلوگیری کنید: برگشت تغذیه، یعنی استفاده از سیم برق ژنراتور برای وصل کردن وسیله برقی از طریق یک پریز می باشد. که این پدیده برگشتی می تواند بسیار خطرناک باشد.

مطلب پیشنهادی: ECU دیزل ژنراتور چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ نکات فنی ای سی یو

انواع ژنراتور برق خانگی از لحاظ سیستم روشن کننده

هندلی با کشیدن یک طناب می توان موتور را به حرکت درآورد که با ورود سوخت و جرقه موتور روشن می شود.

استارتی: روشن و خاموش شدن این موتور برق ها با دکمه استارتی است که روی دستگاه نصب شده است.

اتوماتیک: این نوع از موتور برق ها به وسیله سوئیچی که روی دستگاه وصل است و به تابلوی برق ساختمان متصل می باشد که هنگام بروز اختلال در حریان برق به طور خودکار قطع و وصل می شود. این مدل در محیط های حساس مثل مزارع پرورش ماهی و مرغ داری ها کاربرد دارد.

موتور برق
نحوه روشن کردن موتور برق

کدام موتور برق یا ژنراتور را انتخاب کنیم

هر چند که کیفیت و قیمت ، یکی از مهمترین عوامل انتخاب موتور برق می باشد ولی انتخاب سوخت مناسب هم ، عامل مهمی در تصمیم گیری برای خرید موتور برق می باشد.

سه نوع موتور برق یا ژنراتور خانگی با سه سوخت متفاوت در بازار موجود است :

✅ موتور برق یاژنراتور برق گازسوز

✅ موتور برق بنزینی یا ژنراتور بنزینی

✅ موتور برق دیزلی یا دیزل ژنراتور

موتور برق گازسوز

موتور برق های گازسوز به دلیل نوع سوخت ، کم مصرف ، کم هزینه ، بی خطر و کمترین آلودگی را دارند و طول عمر محصول نسبت به بنزینی بیشتر است .

موتو برق گازسوز
موتو برق گازسوز

موتور برق بنزینی

برای مکانهایی که دسترسی به گاز وجود ندارد ، موتور برق بنزینی مناسب تر است ولی نوع سوخت این محصول منجر به تولید گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن می شود که برای جلوگیری از خفگی در فضای باز ، مورد استفاده قرار می گیرد .

موتو برق بنزینی
موتو برق بنزینی

برای خرید موتور برق به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نوع سوخت مصرفی : ژنراتورهای بنزینی پرمصرف و پرکاربرد هستند ولی ژنراتورهای دیزلی ، مصرف سوخت آنها کمتر و تهیه سوخت دشوارتر می باشد بنابراین نسبت به مصرف خود باید انتخابی هوشمندانه و ایده آل داشته باشیم.

میزان توان و صدای تولیدی : موتور برق ها معمولا پر سر و صدا هستند و هر چه موتور برق کوچک تر باشد آلودگی آن نیز کمتر است. همجنین به توان دستگاه بر حسب کیلووات هم در هنگام خرید باید توجه کرد.

تجهیزات و امکانات جانبی : برای خرید یک موتور برق ایده آل به امکاناتی نظیر حجم باک، نوع استارت ( هندلی یا برقی ) ، دستگاه ، جرخ و دستگیره جابه جایی به عنوان پارامترهای مهم باید توجه کرد.

قیمت و هزینه خرید : با توجه به برندهای مختلفی که در بازار موجود است و با استعلام از قیمت خرید و توان دستگاه می توان یک دستگاه مقرون به صرفه و اقتصادی خریداری کرد.

برق اضطراری چیست؟

دستگاه برق اضطراری UPS خانگی یک مولد برق اضطراری یا سیستم برق پشتیبان است که انواع آن به قدرت ، توان خروجی ، زمان برق دهی و امکانات آنها وابسته است . این سیستم برق پشتیبان منبع مستقل انرژی الکتریسیته ، برای استفاده در سیستمهای الکتریکی مهم در زمان قطعی جریان برق عادی و یا نوسانات شدید برقی می باشدو همجنین از آسیبهای مالی و جانی در هنگام قطعی برق جلوگیری می کند.

سؤالات متداول

وقتی موتور برق روشن نمی شود چکار کنیم؟
ابتدا سیستم سوخت را بررسی کنیم. اگر سوخت کم باشد یا بی کیفیت باشد باعث خاموش شدن موتور می شود و بعد باتری, سیستم خنک کننده را بررسی کنیم. همچنین در بعضی مواقع خرابی موتور مربوط به شلنگ ، کمربند ، تنظیمات سیستمی ، اگزوز و ورودی روغن میباشد که همه نیاز به بررسی ،کنترل و سرویس دارد.

اگر قصد خرید موتور برق دست دوم دارید به چه نکاتی باید توجه کنید؟
موتور برق های دست دوم برای صرفه جویی در هزینه های اضافی مناسب است ، ولی نسبت به دستگاه نو ، طول عمر کمتری دارند.

نحوه راه اندازی موتور برق چگونه است؟
روغن موتور را بررسی کرده چون کارکردن موتور بدون روغن به دستگاه آسیب می زند.مخزن سوخت را پر کنیم و از سوخت تازه استفاده کنیم. کابل ها را در آوریم یعنی به هنگام روشن یا خاموش شدن موتور برق تمامی کابل ها باید کشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *