ترموستات دیزل ژنراتور توسط شخصی هلندی در حدود سال ۱۶۲۰ در انگلستان ساخته شد. وی ترموستات جیوه اختراع کرد و بعد یک شیمیدان اسکاتلندی ترموستات دو فلزی را در ۱۸۳۰ که یک ترموستات مدرن بود اختراع کرد.
بعدأ هم چندین ترموستات دیگر توسط مخترعین ساخته شد و برای استفاده وارد بازار گردید. در همه ترموستات ها سنسورهایی وجود دارد برای اندازه گیری دما که ترموستات دیزل ژنراتور نمونه ای از کنترل کننده ضربه ای است چون خروجی تجهیزات گرمایش و سرمایش با نقطه تنطیم دمای واقعی متناسب نیست.
ترموستات چیست؟
ترموستات دیزل ژنراتور وسیله ای است که دمای سیستم را حس می کند و عملکرد آن اینست که دمای سیستم در نزدیکی
یک نقطه مورد نظر حفظ شود. این عملکرد به وسیله کنترل شارژ انرژی گرمایی به داخل یا خارج دستگاه
صورت می گیرد. بنابراین وظیفه ترموستات دیزل ژنراتور انداره گیری دماست.
یک ترموستات به عنوان یک دستگاه حلقه بسته عمل می کند و دمای مطلوب و اندازه گیر ی شده را کاهش
می دهد. هنگام سرد بودن موتور و پائین بودن درجه حرارت مایع خنک کننده، سوپاپ ترموستات بسته شده
و اجازه خروج آب از موتور و ورود به رادیاتور را نمی دهد.
مزیت استفاده از ترموستات دیزل ژنراتور چیست؟
ترموستات دیزل ژنراتور باعث گرم کردن سریع موتور در درجه حرارت پایین و درجه هوای سرد می شود. ترموستات ها تا یک دمای خاصی حساس هستند و با افزایش آنها واکنش نشان داده در نتیجه فن رادیاتور با دور تند روشن می شود و آب رادیاتور را خنک می کند. بهترین دمای کاری موتور دیزل حدود ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد می باشد که تنظیم این دما به عهده ترموستات است و کارکردن یک موتور با دمای پایین باعث ساییدگی سیلندر، کم شدن قدرت موتور و بالارفتن مصرف سوخت می شود.
اگر موتوری ترموستات دیزل ژنراتور نداشته باشد دمای کاری موتور در فصل سردسال پایین می آید و این به سرسیلندر آسیب می زند و همچنین در موتورهای دیزلی مصرف سوخت بالا رفته و راندمان موتور کاهش می یابد.
قسمت های مختلف ترموستات کدامند؟
- ترموستات دیزل ژنراتور از دو فلز بی متال تشکیل شده که دارای انبساط نامتوازن هستند.
- سوپاپ ترموستات دیزل ژنراتور که هنگام سرد بودن موتور و پایین بودن درجه حرارت مایع خنک کننده، بسته می شود.
- مجرای بای پست یا برگشت که موقع بسته بودن ترموستات دیزل ژنراتور، مایع خنک کاری از این مجرا به ورودی پمپ آب برگشت داده می شود تا از فشار روی پمپ آب جلوگیری شود.
- سیلندر مسی که دارای هدایت گرمایی بالایی است.
- فنر که وظیفه اش برگرداندن سیلندر پس از مراحل انبساط و انقباض به حالت اولیه است.
علت خرابی ترموستات چیست؟
- خرابی فنر آن به صورت فیزیکی ضربه خورده باشد
- موم درون آن از بین رفته باشد
- عمر بالای ترموستات
مطالب مرتبط |
راهنمای خرید دیزل ژنراتور برق |
منبع انبساط دیزل ژنراتورچیست؟ و چه کاربردی دارد |
راهنما نصب برد کنترل دیزل ژنراتور | انواع برد کنترل |
معرفی انواع فیلتر دیزل ژنراتور | ویژگی های فیلتر دیزل ژنراتور |
سؤالات متداول
آزمایش ترموستات چگونه است؟
ترموستات داخل یک ظرف آب با دمای اتاق قرار می دهیم، در این حالت ترموستات باید بسته باشد و بعد آن ا داخل آب گرم ۹۳ درجه قرار می دهیم که در این صورت ترموستات باید به سرعت و کامل باز شود که اگر این اتفاق نیفتاد باید آن را تعویض کرد.
اگر ترموستات خراب باشد چه اتفاقی می افتد؟
ترموستات خراب و آسیب دیده باعث می شود که درجه حرارت بالا رفته و خرابی بیشتر شود و یا اینکه موجب سرد کارکردن موتور شده و سوخت هدر میرود.
در چه حالتی می گوییم ترموستات بسته است؟
هنگامیکه موتور سرد است ترموستات توسط یک شیر یا سوپاپ مسیر رادیاتور را می بندد و مسیر واتر پمپ را توسط سوپاپ فرعی باز می کند که در این حالت ترموستات بسته است، که با این روش آب به دور موتور حرکت کرده و موتور گرم می شود.