تاریخچه دیزل ژنراتور | پیشینه ژنراتورهای توسعه یافته

تاریخچه دیزل ژنراتور

تاریخچه دیزل ژنراتور به زمانی برمیگردد که مایکل فارادی Michael Faraday دانشمند مخترع دینام است.این فیزیکدان انگلیسی نشان داد که نور و نیروی مغناطیسی به هم مرتبط هستند و این کشف فارادی شرایط را برای ساخت ژنراتور فراهم آورد.رودلف دیزل  Rudolf Christian Karl Diesel مخترع موتورهای دیزلی در سال ۱۸۵۸ در فرانسه و شهر پاریس به دنیا آمد. او بعد از تحصیلات دانشگاهی در آلمان، به عنوان مهندس یخچال شروع به  کار کرد. دیزل ایده های زیادی در طراحی موتور های حرارتی داشت و در سال ۱۸۹۴ ، اولین موتور دیزلی خود را اختراع و نام گذاری کرد. این مخترع، که خیلیا او را آلمانی می دانند با اختراع موتور دیزل، انقلابی بزرگ در صنعت برق به وجود آورد.موتورهای دیزلی مدرن، نسخه بهبود یافته ی، رودلف دیزل است.

دیزل ژنراتور چیست و تاریخچه دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور برق یک مولد الکتریکی است که شامل یک بخش موتور و یک بخش ژنراتوربرق ( اغلب یک دینام ) می باشد که با کوپله شدن و تلفیق به یکدیگر و روشن شدن موتور، انرژی الکتریکی تولید می کند و برای تهیه و تولید جریان الکتریکی برق در هنگام قطعی برق مورد استفاده قرار می گیرد.
دیزل ژنراتورها معمولا در ابعاد مختلف جهت کاربردهای مختلف تولید و عرضه می شوند. این ابعاد بر اساس توان ظاهری آنها که همان واحد ولت آمپر است، مشخص می شود.

نحوه ی کار ژنراتور

ژنراتور در سه حالت استندبای و پرایم و مدام کار میکند.

  1. دیزل ژنراتور اضطراری یا استندبای Standby Diesel Generator) ) که این دستگاه در مناطق مسکونی و بیمارستانها برای برق ثانویه استفاده میشود. این دیزل ژنراتورها، برق را در درون خود ذخیره کرده و هنگام قطع برق آن را آزاد کرده تا بتوانیم از آن استفاده کنیم و به عنوان یک پشتیبان عمل می کند.
  2. دیزل ژنراتور برق دائم کار ( Continuous Diesel Generator ) هنگامی استفاده می شود که ژنراتور باید به صورت مکرر روشن باشد و معمولا برای صنایع مادر و دیتا سنترها، ساخته می شود.
  3. دیزل ژنراتور پرایم ( Prime Diesel Generator ) یکی از دیزل ژنراتورهایی که بسیار پر استفاده است و هنگامی که بخواهیم به دفعات زیاد و طولانی مدت استفاده کنیم، پرایم مورد استفاده قرار می گیرد و در معادن از این دیزل ژنراتور  استفاده می شود

3) دیزل ژنراتور پرایم

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

  1. موتور ژنراتور: ۵۰% قیمت دیزل ژنراتور، قیمت موتور آن می باشد. موتور با تزریق سوخت به محفظه ی اتاق احتراق و روش فشرده سازی که دمای هوای سیلندر را تا حد زیاد افزایش خواهد داد باعث ایجاد جرقه خود به خودی می شود و در هنگام سرما از هیترهای مخصوص گرم کردن گازوئیل استفاده می شود تا سوخت در زمستان یخ نزند و همچنین موتور دیزلی دارای بهترین راندمان حرارتی است.

موتور ژنراتور

۲- ژنراتور : بعد از موتور، ژنراتور بیشترین اثر را روی قیمت دیزل ژنراتور دارد. ژنراتور، انرژی الکتریکی تولید نمی کند، در عوض با استفاده از انرژی مکانیکی و ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید می کند. سیستم ژنراتور مانند پمپ آب عمل می کند که آب ایجاد نمی کند، بلکه باعث جریان آب می شود. ژنراتور از دو قسمت متحرک و قسمت ساکن تشکیل شده است و اهمیت ژنراتور به اندازه مخرن آن، قدرت و خروجی ها، نوع استارت، نوع سوخت و میزان آلودگی صوتی است

سیستم ژنراتور

۳-تابلو کنترل: جهت تنظیم برق در هنگام قطع برق یا ناپایداری برق شهر از تابلوی کنترل یا تابلوی اضطراری استفاده می شود که این تابلو برای پشتیبانی از مصرف کننده تأمین برق را در شرایط عادی از طریق برق شهر و در زمان اختلال آن از طریق دیزل ژنراتور و بالعکس به عهده دارد

تابلو کنترل

۴-  کانوپی سایلنت: کانوپی یک صداگیر دیزل ژنراتور است که تنها راه حل موجود برای کاهش صدای دیزل هاست و استفاده از کانوپی برای صاحبان دیزل ژنراتور مزایایی به همراه دارد، زیرا به دلیل وجود قفل در دربها و محدود کردن دسترسی به دیزل ژنراتور، آن را در مقابل شرایط محیطی چون گرد و خاک، باران و …. محافظت می کند و بسته به کیفیت ساخت بر قیمت دیزل ژنراتور تأثیر به سزایی داردو اینکه استفاده از کانوپی به خصوص در مناطق مرطوب و گرم از دیزل محافظت می کند.

کانوپی سایلنت

 

۵- متعلقات جانبی: از جمله موارد دیگر که در قیمت دیزل ژنراتور مؤثر است می توان به متعلقات جانبی دستگاه مانند : باتری، سایلنسر اگزوز، شاسی و باک اشاره کرد

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

اجزا دیزل

  1.   موتور
  2.   ژنراتور
  3.   سیستم خنک کننده
  4.   تنظیم کننده ولتاژ
  5.   سیستم خننک سازی و اگزوز
  6.    سیستم روغن کاری
  7. شارژ باطری
  8.   پنل کنترل
  9.   چارچوب اصلی

انواع موتور ژنراتور

  • موتور های ژنراتورهای گازی: که سوخت آنها گاز است و سبب کاهش آلودگی و هزینه های اضافه می شود.
  • موتور ژنراتورهای بنزینی: برای فضاهای باز و جاهایی که دسترسی به گاز نیست مورد استفاده قرار می گیرد و سوخت آن بنزین است.
  • موتور ژنراتور گاروئیلی: از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می شود و ابعاد آنها نسبت به دیگر ژنراتورها کوچک تر است.

• موتور ژنراتور گاروئیلی

دیزل ژنراتورهای بازار ایران

خوشبختانه صنعت دیزل ژنراتور در ایران در حال شکوفایی است،هر چند کم، ولی امیدوارکننده است زیرا در جریان تحریم ها و برجام باز هم دست کم ۲۰ شرکت اروپایی با ایران در رابطه با تولید و صادر دیزل ژنراتور، همکاری داشته اند و اینکه بهترین دیزل ژنراتورهای موجود در بازار جهانی، در ایران یافت می شود.

با توجه به اینکه دیزل ژنراتور یک ابزار پشتیبان هنگام قطع برق برای شرکت های تجاری و صنایع مختلف می باشد، بنابراین دیزل ژنراتورها، یک عامل مهم پیشبرد اهداف صنعتی هستند، که در صنعت نفت،معادن،ساختمانی و غیره…از عناصر حیاتی می باشند.

خرید دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازی

ژنراتورهای گازی از نظر داشتن سوختی پاک، دسترسی آسان و ارزان بودن سوخت به صرفه است و همچنین عدم نیار به ذخیره سوخت و نداشتن بوی تند نسبت به سایر سوخت ها ولی از معایب آن کاهش دسترسی به گاز در موقع بلایای طبیعی، تهدید جدی هنگام انفجار در خط لوله گاز، قیمت بالای دستگاه و تجدیدناپذیر بودن گاز طبیعی می باشد که این باعث می شود خریداران به سمت دیزل ژنراتورهای گازوئیلی روی بیاورند

چرا که قیمت پایین گازوئیل، دسترسی آسان، توان بالای موتور و استهلاک کم، قابلیت کارکرد در زمانهای بالا، تنوع موتور دیزلی و تنوع ژنراتور آن همه به نفع خریدار می باشد.

ژنراتور گازی

یکی از دلایل انتخاب بیشتر ژنراتورهای دیزل تعداد بیشتر تامین کننده های قطعات آن، عدم نیاز به دانش و تجربه زیاد و همچنین حمل و نقل و راه اندازی ساده تر آن است.

بهترین برندهای موجود در بازار

تقریبا ژنراتورهای موجود در بازار ایران که شامل برندها ی اصلی دنیاست عبارتند از:

  • استمفورد انگلستان (( Stamford  که از متداولترین ژنراتورهای موجود در بازار است ولی باید توجه داشته باشیم که از نمایندگی ها ی فروش خریداری کنیم و برند اصلی باشد زیرا برند استمفورد از شرکت های کشورهایی مثل چین، هند و … در بازار موجود است که قیمت آنها پایین اسم ولی کیفیت برند استمفورد انگلستان را ندارند.
  • مکالته ایتالیا (Mekalte ) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ژنراتور در سطح جهان، شرکت مکالته ایتالیاست که از سال ۱۹۴۷ شروع به کار کرده و از بزرگترین تأمین کنندگان دیزل ژنراتور دنیاست ولی از نظر قیمت نسبت به ژنراتورهای استمفورد در رده ی پایین تری می باشد.
  • لوری سومر فرانسه ( Leroy Somer ) از نظر کیفیتی یکی از بهترین برندهای جهان است و از نظر قیمت و کیفیت در رده ی ژنراتورهای استمفورد می باشد.

و از دیگر برندها هم می توان به این ها اشاره کرد:

  • ولوو پنتا (Volvo penta ) یکی از پیشرفته ترین برندهای موجود در بازار است که بسیار کم صدا و بدون لرزش است و همچنین قیمت مناسب و سطح کارکرد مطلوبی دارد.

ولوو پنتا

  • پرکینز (Perkins  ) که توان کار بالایی دارد و در انواع مختلف به سراسر دنیا عرضه شده است. کمپانی پرکینز دارای سابقه و قدمتی طولانی و ۹۰ ساله است. دامنه دیزل ژنراتورهای پرکینز از ۴ کیلووات تا حدود ۲۰۰۰کیلووات می باشد

پرکینز

  • دویتس (DEUTZ ) یک شرکت آلمانی سازنده موتورهای درون سوز است و توسعه ، تولید، توزیع و سرویس دهی موتورهای دیزلی ، گازی و برقی برای کاربردهای حرفه ای از برتری های دویتس می باشد.

دویتس

  • کامینز cummins که با نام دیزل ژنراتور کامینز پاور شناخته می شود. شرکت تولیدی کامینز یک شرکت تولیدی چند ملیتی است که موتورهای خود را در چندین کشور و سری های مختلف تولیدمی کند و تولیداتش در زمینه های سیستم های سوخت، کنترل، تولید برق و خودروها می باشد

کامینز

سؤالات متداول

نکاتی را باید پیش از خریددیزل ژنراتور بدانید چیست؟

از اصلی ترین نکات استعلام قبل از خرید از مراکز و نمایندگی های فروش است و اینکه آشنایی با اجزاء اصلی دیزل ژنراتور، چون قیمت هر کدام آنها بر روی قیمت اصلی دیزل تأثیر دارد.

حیاترین بخش دیزل ژنراتور چیست؟

حیاترین بخش دیزل ژنراتور،موتور آن است و تمام توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت می خواهد، از موتور تأمین می شود و ۵۰% قیمت اصلی دیزل ژنراتور به موتور آن بستگی دارد.

 آیا همه ی قطعات دیزل ژنراتورها در یک کارخانه تولید می شود؟

در جواب باید گفت که هیچ کارخانه ای در دنیا نیست که تمام قطعات را یکجا بسازد بلکه لوازم یک دیزل ژنراتور از شرکت ها و کشور های مختلف با کوپل شدن و تلفیق با یکدیگر یک دیزل ژنراتور را تشکیل می دهد.

 دسته بندی دیزل ژنراتورها چگونه است؟ 

دیزل ژنراتورها بر اساس موتور، دسته بندی می شوند و موتورها نیز بر مبنای میزان قدرت، تعداد استوک ها، نوع وظیفه، سرعت چرخش، سیستم خننک کننده و شیوه آغاز به کار طبقه بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *