راهنما نصب برد کنترل دیزل ژنراتور | انواع برد کنترل

برد کنترل دیزل ژنراتور

برد کنترل دیزل ژنراتور یا به عبارت انگلیسی   Programmable Logic Controller که بصورت خلاصه   plcمی نامند یک قطعه حیاتی است که در جلوگیری از خرابی دیزل ژنراتور و موتور برق مورد استفاده قرار می گیرد. بردهای  plc قابلیت برنامه ریزی شدن دارند و به همین دلیل انعطاف پذیر بوده و کارایی بسیار بالایی دارند.

هماهنگی و کنترل اجزای  گوناگون دیزل ژنراتور و تابلوهای دیزل ژنراتور به عهده برد کنترل یا همون  plc می باشد.

کاربرد برد کنترل دیزل ژنراتور

اصلی ترین بخش و قلب یک مجموعه ژنراتور، برد کنترل آن است.

کنترل استارت و شروع به کار دستگاه دیزل ژنراتور و همچنین زمان توقف دستگاه دیزل ژنراتور، به عهده برد کنترل است و از طرفی کنترل خروجی سنسور روغن و سنسور آب موتور دیزل و خروجی ولتاژ برای حفاظت از موتور دیزل به عهده plc یا همون برد کنترل می باشد.

یکی دیگر از قابلیت های برد کنترل اندازه گیری میزان موجودی گازوئیل منبع سوخت دیزل ژنراتور و مشخص کردن زمان سوخت گیری می باشد.

انواع برد کنترل دیزل ژنراتور

برد کنترل دیزل ژنراتور، بردی الکتریکی جهت کنترل دیزل ژنراتور است که در حالتهای مختلف کار میکند:

  1. برد کنترل ژنراتور دستی: که مانند یک سوییچ استارت است و جهت روشن و خاموش کردن و کنترل دیزل ژنراتور می باشد.
  2. برد کنترل اضطراری یا امرجنسی: این مدل برد در تابلوهای چنج آور نصب می شود. این نوع برد کنترل دیزل ژنراتور در تابلو ATS جهت فرمان کنتاکتورهای برق شهر و ژنراتور می باشد.

نحوه نصب برد کنترل چگونه است

آموزش نصب دیزل ژنراتور جزو اتوماسیون دیزل ژنراتور میباشد.برای نصب بردهای کنترل یا PLC بهتر است از کاتالوگ و دیاگرام سیم کشی شرکت سازنده استفاده کرد زیرا نحوه نصب هر کدام از بردها متفاوت است و تعداد ورودی و خروجی های آنها و سهولت استفاده از آنها نیز متفاوت است.

نصب برد دیزل ژنراتور

سوالات متداول

  1. برد دیزل ژنراتور به چه منظور استفاده می شود؟
  • به منظور حفاظت و کنترل دیزل ژنراتور و نیز مصرف کننده ( اعلام آلارم و شات دادن برای حفاظت از کمیت های الکتریکی و مکانیکی دیزل ژنراتور )
  • به منظور نحوه عملکرد و راه اندازی دیزل ژنراتور ( دستی، اتوماتیک امر جنسی و …)
  1. نکاتی که باید در خرید برد کنترل بدانیم؟

با توجه به این که هنگام خرید دیزل ژنراتور، خریدار هزینه های زیادی پرداخت می کند، بنابراین بهتر است که برای خرید از بردهای کنترل با دقت و کیفیت بالا استفاده شود تا از آسیب دیدگی و حادثه برای موتور دیزل، ژنراتور و مصرف کننده جلوگیری شود و همچنین از بردکنترل هایی که پروتکل ارتباطی خاص دارند، استفاده شود.

  1. کاربرد کنترل پنل یا برد دیزل ژنراتور سنکرون چیست؟
  • بعضی مواقع در دیزل ژنراتورهای ظرفیت بالا در حد مگاوات، برای اینکه هزینه ها را کم کنند، دو یا چند ژنراتور را با هم سنکرون کرده و استفاده می کنند.
  • در مواردی که نباید قطع برق حس شود، دیزل ژنراتور را با برق شبکه سنکرون می کنند و سپس برق شهر را قطع می کنند تا مصرف کننده از ژنراتور بدون وقفه برع، تغذیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *